Framtiden ligger i molnen

Välkommen at ta del av när jag tränar på lite nya presentationer. Med nya tankar föder vi nya, och sundare, situationer. Detta är för mig ett viktigt konstaterande. Här delar jag med mig av några tankar som tar oss till ett ökat välmående. Ser fram emot dina tankar och kommentarer :-)

Givande helgprojekt!

Screen Shot 2018-03-17 at 15.50.16.png

Efter en trevlig helg som tillbringades på Kosta Spa tillsammans med företaget HiQ-Karlskrona riktar vi nu fokus på kommande helg som ska tillbringas på Hooks Spa.

Kosta Spa är en anläggning med goda träningsmöjligheter i form av ett lite gym och en liten gruppsal. Men för en större grupp, som den med HiQ, krävs en konferenssal. I salen praktiserades träning med gummiband och en rolig träning som kan göras som avbrott på jobbet och på konferenser. Temat på helgen var teambildning i ett framgångsrikt företag som växer.

Inför helgens uppdrag på Hooks väntar ett annat slags möte. Där väntar en större grupp med träningsentusiaster, som är inbjudna av tidningen Topp Hälsa, på att få inspireras i sin träning och samtidigt vistas i en mycket mysig miljö. Som grädde på moset erbjuds behandlingar och god mat. På Hooks Spa finner du Moveooutbildade ledare som kan leda dig, och grupper, i vår utmanande och roliga träning. Kontakta dem så kan de berätta mer om sitt utbud.

" Det är möten som dessa som gör resan värd. Att träffa engagerade och bra människor och ge dem tankar som påverkar görandet i träning och livet är en ynnest som jag inte vill byta ut mot annat. Jag tror verkligen på att vi tillsammans kan skapa större bättring än om vi springer omkring ensamma. Och resan bör göras så rolig och lustfylld som möjligt- Jose Nunez"

Utmana dig för ett bättre liv.

Inom Moveoo strävar vi efter att utveckla individer och grupper på ett utmanande och samtidigt tillåtande sätt. Vi tror att bristen på en naturlig och individuellt anpassad utmaning får oss "sömniga".

Ser vi till hur barn gillar att lära sig ser vi till deras lustfyllda beteende. Vi kan då förstå att lära och lust hör ihop när det görs utan krav och tvång. Vi tror att samma gäller inom träning. Träning får gärna vara hård och krävande. Men vi tror att resultaten blir så mycket sämre när den är återupprepande, monoton och kravfylld.

Därför förespråkar vi Moveoometoden där vi försöker leka och utmana människor utanför deras komfortzon. Ta del av en föreläsning med Bill Eckstrom som berör just detta ämne.

Mörklagd vardagsträning!

Moveoo grundar sig på en tanke som skapa möjligheter. När andra ser hinder i att träna hemma ser vi gärna möjligheter. För att komma bort från "hemma" miljön kan man släcka ner och sätta en dov belysning för att dämpa "hemkänslan". När det kommer till själva träningen brukar vi  rekommendera en kreativ och utmanande träning som skiljer sig från den man traditionellt brukar göra.

I filmen visar Jose på rörelser som utmanar kontroll och styrka på ett varierat sätt. Just dessa rörelser kräver endast ett halt underlag och ett par strumpor;-)

Töj & böj gör skillnad.

jose-boll1.jpg

En passiv kropp upplevs ibland väldigt stel. Det kan gälla även för en kropp som har tränat väldigt mycket. Oavsett har du glädje av mycket töj och böj i din vardag. Och det behöver inte vara så svårt. Se rörelserna som något som ska anstränga dig något. Ska du återhämta dig är du mjuk och snäll i dina rörelser. Bli gärna varm men dra inte på dig mjölksyra. När det gäller rörelser till vardagen kan du lägga in små töj & böjrörelser under hela dagen. På arbetsplatser kan du markera vissa platser med vissa övningar som du vet med dig att du behöver. Kopiatorn är stället där du töjer ryggen. Efter varje toabesök sträcker du lite på baksidan av låren och rygg. När du fyller dagarna med kloka rörelser har du också dagar med goda vanor. Se det som små stigar som för dig fram mot en behagligare framtid.

I filmen presenterar jag några töj & böjövningar jag själv använder i anslutning till min träning och när jag fyller mina dagar med för mycket skrivande.

Till filmen! Bli gärna prenumerant, dela och kommentera. TIllsammans kan vi göra större skillnad!

Trendspaning- Walk and talk!

Trender kommer och trender går, det är få som består. Inom träning och hälsa är vi duktiga på att ta befintliga aktiviteter som vi sedan piffar upp. Vi sätter ett amerikanskt namn på det. Sedan släpper vi det som en nyhet i förhoppning om att det skall utvecklas till nästa trend.

Vi såg nyss hur löpningen "exploderade" som gruppträningskoncept på våra gym. Staden kryllar av olika löpgrupper som löper gata upp och gata ner. Instruktörer utbildar sig till löptränare, skor säljs som aldrig förr och terapeuter specialiserar sig på löpningsskador. Nu kommer en lugnare trend som ska försöka slita oss från vårt passiva beteende vid skrivborden- walk and talk! I all enkelhet handlar det om att du tar med ditt möte ut på en promenad…

Fördelarna är enkla att se. Du rör på dig, du får frisk luft (kan diskuteras i storstaden) och hjärnforskarna kan påvisa att det händer trevliga saker i vårt huvud. Det är lätt för oss på Moveoo att lyfta denna trend samtidigt som vi vill inspirera till nästa steg.

När väl rutinen med promenader finns kan du skapa mer nytta kring samma promenad. Kanske du hittar en sundare "matholk" lite längre bort från din arbetsplats, kanske kan du hitta en lite mer kuperad slinga till promenaden. Är du riktigt ambitiös kan du ta med dig gummiband. Med gummiband i fickan blir varje stolpe ett potentiellt träningsredskap. En rask lunchpromenad på 30 minuter med 3 stopp där du står och drar i gummiband 3 x 40-60 sekunder får vilken "kontorskropp" som helst att jubla. Fördelarna med dragövningarna är att du aktiverar ryggen samtidigt som att du höjer förbränningen på ett väldigt effektivt sätt.

hiqdrag.jpg

En variant för dig som inte har med gummiband får du om du håller i din partner med en arm samtidigt som ni luar er bort från varandra. öka arbetet med olika benböj samt att "skaka" lite på varandra. Något som brukar locka fram lite puls och skratt.

hiqhandhandlag.jpg

Nästa trend som är under utveckling är Mindfullness. Vi ser med spänning fram emot hur paketeringen kommer att se ut för att nå storskalighet. Någon som har en teori?

Ladda energi på vår resa!

Reklamfram.jpg

För 10 år sedan började begreppet träningsresor ta form. Det visade sig bli en trend som stadigt ökar. Från början handlade det om att låta resenärer välja bland olika träningspass i anslutning till hotellet men våra större researrangörer var inte sena med att utveckla konceptet. Tillsammans med hotellen skapas bättre träningsmiljöer, kvalificerade ledare anlitas och maten har förbättrats. Det ökade träningsutbudet påverkar även beteendet kring poolen och plötsligt ser vi fler stappla omkring med blåsor på fötterna och träningsvärk än de som ligger och pressar vid poolen.

Träningsresorna erbjuder ofta ett myller av pass. På vissa resor tränar deltagarna 4-5 pass om dagen, vilket inte är varken görbart eller hälsosamt när man kommer hem. Kanske är det därför som allt fler börjar se sig om efter så kallade livsstilsresor där träningsmängden dras ner till förmån för andra aktiviteter såsom att strosa på stan, shopping,  kulturella inslag, eller bara ligga och reflektera över livet. Vi går även mot en trend där fler vill åka på kortare weekendresor, vilket vi tagit fasta på när vi arrangerar egna resor.

Det som skiljer Moveoos resor från traditionella träningsresor är att deltagaren själv skapar sin personliga drömresa. Moveoo står som träningsarrangör med pass morgon och kväll. Resten av tiden planeras av deltagaren utifrån egna önskemål. 2017 gjordes första Moveooresan till Port de Soller, Mallorca med 30 deltagare. Vissa kom några dagar tidigare, andra stannade kvar efteråt. Vissa bodde spartanskt, vissa flådigt. Några kom själv andra i gäng. Det man hade gemensamt var att man ville utvecklas och inspireras i sin träning och samtidigt reflektera och skapa energi.

Är du nyfiken på Moveoos resor finner du dem här!

Mjölkintolerant eller?...

Varför tål vi mjölk?

Hela artikeln är direkt plockad från Uppsala Universitets hemsida! Vi har valt att ta med den som motvikt till allt som presenteras om laktosintolerans.

Européer tål mjölk i mycket större utsträckning än människor i andra världsdelar och man vet ännu inte fullt ut vad detta beror på. Genom att studera DNA från tidiga iberiska jordbrukare kan forskare från Uppsala universitet visa att den allmänt vedertagna evolutionära hypotesen om att mjölk var viktigt för våra förfäders kalciumupptag inte kan ha varit den enda förklaringen till att européer utvecklade tolerans för mjölk.

De flesta av oss drack mjölk när vi växte upp. Vi lärde oss att det var den ultimata hälsodrycken. Den är fullpackad med näringsämnen som kalcium och andra mineraler, vitaminer, inklusive vitamin D, protein, fett och socker i form av laktos.

I väst tar vi mjölkdrickandet för givet eftersom de flesta av europeisk härkomst som vuxna kan producera enzymet laktas och därmed spjälka sockret i mjölk, laktos. Detta är dock inte det vanliga i större delen av världen och var inte det vanliga hos våra förfäder under stenåldern. Tvärt om, genetisk data har visat att vuxnas förmåga att producera laktas har utvecklats under de senaste tiotusen åren, under stark selektion. Utan detta enzym kan mjölkdrickande leda till obehagliga sidoeffekter som uppsvälldhet, kramper, gasbildning och diarré, ett tillstånd känt som laktosintolerans.

Varför denna förmåga – känd som laktostolerans – har utvecklats så fort har varit lite av ett mysterium. Arkeologer och antropologer har visat att laktostolerans utvecklades hos befolkningar som höll sig med tamdjur och det är lätt att förstå varför. Det finns ingen vits att kunna spjälka laktos om du inte dricker mjölk. 

Men varför var detta en sådan stor fördel för våra förfäder? I en artikel som nu publiceras i den vetenskapliga tidskriften Molecular Biology and Evolution tar Oddný Sverrisdóttir vid Evolutionsbiologiskt centrum vid Uppsala universitet med kollegor oss med ett steg närmare svaret på frågan.

Under en lång tid trodde forskare och kliniker att den största fördelen med laktostolerans i Europa var att göra det möjligt för tidiga bönder att undvika konsekvenserna av kalciumbrist. Mjölk är en fantastisk källa till kalcium och där finns lite vitamin D också, vilket är nödvändigt för att människor ska kunna tillgodogöra sig kalcium. Tidiga jordbrukare, särskilt de lång norrut, borde också ha haft svårigheter att tillgodogöra sig tillräckliga mängder vitamin D från solen under en stor del av året. Den allmänna uppfattningen är att deras diet, som främst var baserad på spannmål, var fattig på vitamin D.

- För dessa tidiga jordbrukare kan mjölk ha varit den nya superfödan, säger Oddný Sverrisdóttir.

Men hur var det med våra kusiner i det soliga Spanien? Den största delen av året får de tillräckligt med solsken för att producera vitamin D och ändå är många laktostoleranta. Sverrisdóttir och hennes kollegor undersökte DNA från ben från tidiga spanska bönder och kunde inte hitta genen som orsakar laktostolerans hos européer (LCT -13910*T).

Att utvinna DNA från mycket gamla ben kan vara svårt eftersom DNA bryts ner över tid och proverna förorenas lätt av DNA från moderna människor som kommer i kontakt med dem (arkeologer, laboratoriepersonal osv.). Proverna som användes i denna studie har dock visa sig vara av mycket god kvalitet.

- Vi har jobbat med detta material i flera studier nu och DNA:t i dessa prover är mycket väl bevarat, säger Anders Götherström vid Stockholms universitet, medförfattare till studien.

För att undersöka hur mycket naturligt urval som behövdes för att driva upp laktostoleransen till dagens nivåer på den Pyreneiska halvön kontaktade Sverrisdóttir sin kollega professor Mark Thomas i London. Genom att använda datasimulationer kom de fram till att svaret var - väldigt mycket.

- Om det naturliga urvalet gynnar laktostolerans på en plats där människor inte har några problem att få i sig tillräckligt med vitamin D från solen blir det tydligt att vitamin D/kalcium-förklaringen inte håller måttet. Hypotesen kan ha relevans i norra Europa men det är tydligt att den inte står för hela förklaringen, säger Sverrisdóttir.

- Laktostoleransens evolution är ett av de mest välkända och dramatiska exemplen på mänsklig evolution i närtid. En av ironierna med att forska om dessa frågor är att vi vet att det hände men vi förstår fortfarande inte riktigt varför, menar Sverrisdóttir.

Laktostolerans är allra vanligast i södra Sverige och på Irland. Givet att kalciumupptag inte står för hela förklaringen till att detta karaktärsdrag utvecklades så hastigt föreslår Sverrisdóttir och hennes kollegor en annan orsak:

Trots att de flesta europeiska bönder inte kunde spjälka laktos skulle de fortfarande ha kunnat äta fermenterade, jästa, mjölkprodukter som yoghurt och ost eftersom jäsningen omvandlar mycket av laktosen till fett. Men i tider av svält, som när skörden slog fel, hade dessa bönder troligtvis redan ätit upp alla sina jästa mjölkprodukter. Kvar att äta fanns då bara de mjölkprodukter som innehöll mycket laktos. Ätandet av dessa skulle ha orsakat de vanliga symptomen på laktosintolerans hos bönderna, som diarré. Om en frisk person drabbas av diarré är detta sällan livshotande men hos en mycket undernärd person kan tillståndet bli allvarligt. Svält kan alltså ha lett till perioder av väldigt stark selektion till fördel för de människor som kunde spjälka laktos.

Sverrisdóttir Oddný et al. (2014) Direct estimates of natural selection in Iberia indicate calcium absorption was not the only driver of lactase persistence in Europe, Molecular Biology and Evolution

Linda Koffmar

 

Sund utmaning på jobbet!

Knäaboll.jpg

Nu är jag ute på turné igen. Dagens möten sker i Västerås där jag bland annat besöker olika företag. Uppdraget är att få oss att göra det vi behöver men inte gör. För att råda bot på det skaffar allt fler små träningsredskap och ergonomiska möbler. Men det spelar ingen roll om vi har skaffat en boll för att kompensera den passiva miljön om jag bara sitter på den. Minns att människan har skapats under utmanande omständigheter och där nyfiket sökt sig fram. Det vi gjorde gav oss lust att fortsätta. Idag har vi outsourca fysisk aktivitet och lusten sinar

Bollen är en magisk leksak som oavsett storlek kan få en människa att göra fantastiska saker. Men när du är på din arbetsplats vill du förmodligen inte ”gasa” på förmycket. Och det är inte nödvändigt. Korta aktiviteter räcker utmärkt när det kommer till att hålla nerv & muskelfunktionen vid liv. För egen del får jag fantastiskt mycket bra vardagsträning för att jag ständigt visar individer vad man kan göra. ”Du får det att se så lätt ut” kommer av att jag visar en rörelse under 5-6 sekunder ett par gånger varje dag.

Det är något du kan börja med på en gång. Ta kontroll över din vardag och använd bollen på ett utmanande sätt ett par gånger under dagen. I Moveooövningen på bilden ovan utmanas hela kroppen och speciellt ”core” kring mage/rygg och bröstrygg. Ligg rak och sträkt med stark mage. Lyft upp ena benet och knäa tillbollen. Variera utmaningen med att knäa olika hårt. I utmaningen på bilden som ligger nedan gäller det hålla upp höften från golvet samtidigt som man vrider upp kroppen så att man kan balansera på armbågen Växla från arm till arm i ett jämnt och rytmiskt tempo. Räkna med att det kan ta ett tag att få till utmaningen...

Och prova inte bara på dig själv. Om du lockar med fler kollegor så får du massor av bonus:

  • Återupprepad rörelse när du visar.
  • I lärande ligger lust. Du skapar alltså lust för dig och dina nära.
  • Du visar att du tillför till de du tillhör. Viktigt för ett ökat välmående på jobbet.
  • Du skapar kreativitet och nyfikenhet vilket är lika med en fantastisk arbetsplats.

(Du finner mer inspiration på Youtube: moveoo, samt instagram: moveoo)

boxpåboll.jpg

Fysklappar fram till jul!

Tomten kommer tidigt & han kommer med effektiva och svettiga inspirationsklappar!

Jag har redan packat in 24 julklappar som alla bör öppnas och användas i n n a n julafton.

Jag har blandat mellan olika nivåer och med olika redskap så att det finns något för alla. Var nu en snäll nisse och dela med dig till andra som kan tänkas uppskatta en klapp.

Fysklapp 1-24 december!