STÄRK DITT VARUMÄRKE SOM INSTRUKTÖR 

STÄRK DITT VARUMÄRKE SOM INSTRUKTÖR 

Är du en instruktör som vill utvecklas för att göra större skillnad för dina deltagare och din verksamhet måste du göra förändringar. Men vad bör ändras, och vad skapar förbättringar? Det är liknande frågeställningar vi kommer beröra i framtida nyhetsbrev och det är ett mycket uppskattat ämne på våra Moveooutbildningar. Vart du än börjar nysta så kommer du hamna i ditt varumärke. Så låt oss börja där!

Om du vill utvecklas som instruktör för att bygga starkare klasser med fler nöjda deltagare är det en rad viktiga saker som kan, och bör, göras. Men hur vi än vrider och vänder på varumärkesbyggandet så hamnar vi hos dig som person. Det är du som är ditt varumärke!

För en del blir det första steget att se sig som ett varumärke. Syftet med ett varumärke är i slutändan att göra det lättare för en kund att fatta ett beslut. 

Ett vanligt misstag bland oss instruktörer är att vi inspireras av hur företag gör. Vi använder oss av visuella effekter för att synas bra på hemsidor, inlägg och liknande platser. Problemet är att alla har tillgång till liknande funktioner och att det i sig inte stärker ditt varumärke.

Jag kommer vartefter ge dig massor av exempel på hur jag själv genom åren har bytt från olika bra strategier utan att lyckats eftersom mitt JAG inte kom fram på ett tydligt och trovärdigt sätt. Så ditt första steg att se över grunden först- varför leder du pass? 

Redan här dyker det upp olika utmaningar eftersom du bär med dig massor av osorterade tankar som blir till ditt beteende. Ett sätt att se på det är- om du inte är nöjd så behöver du bara tänka annorlunda för att skapa ett bättre resultat. Lät va? ;-)

En uppvärmningsövning kan vara att sätta VARFÖR efter dina tre första svar och titta på det fjärde svaret.

  • Varför är du instruktör? För att jag tycker det är roligt att leda andra.

  • Varför? För att jag vill hjälpa mina kunder att komma i form.

  • Varför? För då mår de bättre och blir gladare

  • Varför? För friska och glada människor skapar bra miljöer för varandra

    Byt sedan ut VARFÖR till VAD.

  • VAD i din träning gör dina deltagare till- friska och glada människor som skapar bra miljöer för varandra

VAD ersätts sen av HUR.

  • HUR ska min träning/övningarna göra att mina deltagare till- friska och glada människor som skapar bra miljöer för varandra

Speglar du sedan ditt, VARFÖR, VAD och HUR med träningen du leder kan du se mönster som skapar konflikter i dina tidigare tankar.

När jag supportar instruktörer är det inte alls ovanligt att instruktören inser att hen levererar övningar per automatik. Alltså på ett sätt som förväntas i ett statiskt koncept där det inte finns utrymme för att vara personlig i den strukturella uppbyggnaden. 

Ett exempel: I en hamburgerkedja kan inte “kocken” själv bestämma över hur länge hamburgaren ska grillas, hur mycket av respektive råvara som ska finnas representerad och så vidare. “Kockens” uppgift är att hålla sig inom företagets statiska och monotona varumärke, inte att fokusera på- “friska och glada människor som skapar bra miljöer för varandra”.

Leder du pass under liknande premisser är det inte lätt att bygga och stärka ditt personliga varumärke. Jag säger inte att det är något fel med att jobba på en hamburgerkedja eller leda pass under liknande premisser. Vad jag vill göra är att väcka tankar hos dig som vill stärka ditt personliga varumärke. Leder du pass där du följer en statisk struktur kan du alltid vara trevlig och tillmötesgående innan, under och efter passet. 

Men om du är en ledare som från hjärtat vill göra större skillnad för individer, gruppen och samhälle har du det som krävs för att bygga ett starkt varumärke. Känner du igen dig i denna strävan har du också grundfundamentet till ditt personliga varumärke. Oavsett vilken strategi du vill använda för att börja utvecklas kommer strategier som fungerar på ett hållbart sätt handla om dig som person och de kommer att vara en pågående process.

Det fina i kråksången är att du utvecklas som människa i takt med att processen fortlöper kring utvecklingen av ditt personliga varumärke. 

Har du tankar och reflektioner kring "uppvärmningsövningarna" är du välkommen att reflektera på dem…

Fortsättning följer;-)

/Jose @josemoveoo

Föregående
Föregående

Glöm dina mål och löften  och börja fokusera på dina vanor.

Nästa
Nästa

Framtidens träning