Livet & träning!

Viktiga rapporter om träning som leder till vad?

Aldrig för har vetenskapen vart så tydlig som nu. Ständigt dyker det upp olika rapporter där man lyfter vikten av att träna. Begreppet träna anses vara medicinen ur vår passivitet. Frågan är om det får oss att ändra vårt passiva beteende eller om det får oss att orka vara kvar i passiva miljöer.

Men jag tror att rapporterna är viktiga påminnelser om det vi vet att vi borde göra men inte gör.

Men det finns ett stort problem med rapporter som ska få oss att komma igång. Vi använder oss av ord. Med ord försöker vi skapa sundare beteenden och det har hitintills inte lyckats så bra. Men eftersom det är metoden vi har använt oss av så fortsätter vi.

Här bifogar jag ett exempel. En rapport framtagen av två väldigt duktiga individer. Detta riktar sig inte på något sätt mot dem. Jag läste den för jag har största respekt för dem.

Det är resultatet av vårt ordbruk som är min spaning.

När vi säger att man ska lyfta tungt (punkt tre i 5-punktslistan) så har vi tappat mer än hälften i behovsgruppen. Att lyfta tungt är outsourcat i vår vardag. Tungt anses nästan fult och primitivt. Men kroppen lider av att vara i en miljö utan fysisk aktivitet.

Så vad att göra? Jo, titta på hur vi gjorde när vi skapades. Då lyfte vi väldigt sällan tungt i medel, och övre åldrar, det fick de yngre göra. Men det som skiljer då från nu är att vi då fortfarande ansträngde oss i en oregelbunden miljö. Det är alltså helt sant att kroppen kräver belastade rörelser för att må bra upp i åldrarna. Men det räcker med att anstränga kroppen på ett allsidigt sätt.

Smaka på orden:

  1. Du ska lyfta tungt

  2. Du bör anstränga dig på ett allsidigt sätt

I exempel ett (1) hamnar vi lätt i en kontrollerat marklyft där vi vill lyfte tyngre och tyngre.

I exempel två (2) använder vi ett tänk som får mig att lyfta en lagom tung vikt på massor av olika sätt.

Exempel ett (1) får mig att fokusera på ett fåtal moment, två (2) på hur min kropp fungerar i olika situationer. Alltså precis som punkt fem (5) i denna rapport lyfter fram. Punkt fem (5) är vad Moveoo handlar om.

Med Moveoo vill jag utmana våra tankar som berör träning som generellt begrepp så att fler blir nyfikna på sin kropp, inte på prestationer. Vi får aldrig glömma att det är avsaknaden av naturen som skapar behovet av konstlad belastning. Och naturen är allt annat än den miljö en klassisk träningsmiljö presenterar. Det som hände oss när vår kropp utvecklades från apa till människa händer aldrig i klassisk styrketräning.

Som jag ser det är det hög tid att fler slutar tänka klassisk träning och istället börjar röra på sig mer, mycket mer. Om sen fler börjar träna blir jag ju glad, för gissa om jag fortfarande älskar att gå in i gymmet och träna. Kanske inte som det står på maskinen, man jag älskar att belasta min kropp på ett varierat och allsidigt sätt i den miljön.

 

Med nya tankar kan vi revolutionera vårt beteende.

 

Kika gärna in på youtube och instagram (moveoo) där jag med din hjälpa kan bygga vidare på det som ska bli Sveriges häftigast övningsbank för mentala och fysiska muskler;-)

Är du sugen på att utbilda dig eller bara inspireras rent allmänt har du utbildningar och resor här.

Tunga-vikter-lattare-alderdom-1.jpg
Tunga-vikter-lattare-alderdom-2.jpg
Tunga-vikter-lattare-alderdom-3.jpg
Tunga-vikter-lattare-alderdom-5.jpg

Inte lätt att vara Päron

30222239_1891523654205617_5170565880450383872_o.jpg

Sitter och reflekterar över samtal som fördes ute på Betongfabriken som ligger ute i Wenngarn. Jag var där för att föreläsa om lustifiering i träning, arbetsmiljö och i livet. Rätt öppna och intressanta ämnen som alltid leder till intressanta samtal. Efter event kom samtalen in på ämnet föräldraskap. Det konstaterades att det inte var lätt att vara förälder. Och så kan man välja att se det.

Frågan är när det blev svårt, och vad som gjorde att det blev svårt.

När vi kom in på frågor kring våra barns groteska mobilanvändande kläckte jag en "spaning" som sänkte den goda stämningen för en kort stund. "Om vi ska får våra barn att minska på telefontittandet måste vi som föräldrar bli intressantare än telefonens innehåll"… tystnad…

Ett ämne jag själv ständigt brottas med la jag snabbt till. Dels för att lätta upp stämningen, dels för att det är sant.

Barn och ungdomar vill göra det som är roligt, utmanande och som stimulerar för stunden, så har det alltid vart. Tyvärr har vi lobotomerat vår miljö, och i den vårt beteende, till en nivå där vi står chanslösa mot all stimuli som telefonen på ett konstlat och effektivt sätt erbjuder.

Enligt mig är det bara ett generellt sätt som kan fungera långsiktigt och hållbart. Att bli intressantare som förälder.

 

Gör det lättare att vara "Päron". Tre tips:

  1. Som exempel försöker jag att fråga mer. Hur var dagen i skolan egentligen. Och då nöjer jag mig inte med -bra!. Vad var bra? Varför var det bra? Och om samtalet kickar igång - vad kan göras roligare?

  2. Ett annat trix som många har framgång med är att be barnen lära ut det som de är intresserade av. Nu får vi hoppas att du som vuxen inte fastnar i telefonen du också… för du håller väll inte på med telefonen framför dina barn?... ;-) Tanken är att du ska bli intressantare och på så sätt sakta dra dem till det som du anser vara sundare.

  3. Eftersom vi är fysiska varelser bör man på olika sätt stimulera sina barn till just rörelser. Här finns en lustig föräldrarstrategi värd att ta upp i sammanhanget. Först ber vi de små att lugna ner sig. Sen, i en mognare ålder, är de lugnare. Men inte på det sätt vi tänkt oss. Då vänder vi strategi och ber dem lägga ifrån sig telefonen och hitta på något. Svaret på den vädjan är som bekant- öööhhh! Tredje tipset handlar om att du ska se över dina egna beteenden för att se om/hur du bidrar till att de ska hålla sig lugna, för lugna.

Känner du igen dig? Då har du fört ner ditt barn under det jag kallar kreativitetslinjen. Under den kommer inga idéer upp av sig själv och alla externa idéer upplevs som förlegade, jobbiga och korkade. Men som aktivare och nyfiknare förälder kan många omkring mig vittna att man vänder processen till något fantastiskt på ganska kort tid.

Jag satt bland annat med en kvinna som hade en väldigt intressant resa bakom sig och som skulle åka till Thailand med sin dotter "som har det lite jobbigt". Det gjorde mig väldigt glad att höra. Kan man, och har råd, är en resa något väldigt häftig. Nu åkte denna kvinna långt. Jag tror inte det är det viktigaste. Jag tror närvaron och kontakten är det viktigaste. Så gillar man inte tanken om att flyga eller inte anser sig ha råd är det ingen ursäkt. Det är tiden tillsammans som skapar förutsättningar, det är närheten i närvaron som skapar magin. 

Själv har jag just gjort klart med min sambo- Magdalena, om att vi håller igen lite och sparar så vi kan ta med tre av sex barn på ToppHälsas Påsklovsresa till Turkiet. Är du sugen på att följa med så har du länken här. Det är ingen "barnresa". Våra barn som följer med är 15-17 år och de kan delta på alla Moveooaktiviteter, yoga och vandringar som erbjuds på denna förkortade Påsklovsvecka.

Moveoostar Januari: Ewa Nilsson vinner en Casallboll

20190122_180407.jpg

Varje månad lyfter vi en deltagare som utmärker sig lite extra på, och omkring, Moveooträningen. Det handlar inte och att prestera hårt i träningen. Det handlar mer om att vilja utmana sig och samtidigt tillföra fler värden till de omkring träningen. I Januari kommer vinnaren från Må Bättre i Borlänge.

Här kan du läsa Moveooledaren Nina Öhrn’s motivering.

“Ewa kommer alltid på Moveoopass. Det ska mycket till för att hindra henne. Hon bjuder alltid på leenden och skratt, hon bjuder på sig själv och hon vågar alltid utmana sig själv! Ett litet "hoppsan" blir det ofta :-) Genom att vara nyfiken har hon upptäckt hur mycket hon faktiskt klarar och att hon utvecklas! Hennes sköna inställning och attityd bjuder hon alla i rummet på genom att peppa övriga deltagare- Härliga Ewa är en riktig

Moveoo-Star! Vi på Moveoo önskar grattis och skickar över en Casallboll till Ewa.

Skrattet vi saknar!

Vi känner till fem sinnen och vi är nyfikna på det sjätte. De fem vi hitintills har hittat hjälper oss med att samla in information som vi sedan bearbetar till intryck som skapar känslor. Känslorna påverkar våra tankar och tankarna blir till vårt beteende.

Från en av mina resor med @topphälsamagazine

Från en av mina resor med @topphälsamagazine

Jag är uppväxt med att träning ska vara hälsosamt. Idag lever jag i en tid då kunskap, tillgänglighet och erfarenhet kring träning och hälsa flödar över. Ändå saknar vi så mycket.

Ser vi till allmäntillstånd och sjuktal så följer de inte samma positiva utveckling som den kring vår kunskap och erfarenhet. Det verkar som att överflödet trycker ner oss och vi känner oss vilsna och samtidigt håglösa. Fler än jag upplever att överflödet ökar den mentala o-hälsan. Det var liksom lättare förr när vi visste mindre.

Något är fundamentalt fel och det krävs nya och revolutionerande tankar som skapar nya göranden.

När vi släppte fram automatisering och robotar outsourcade vi samtidigt muskelkraften.

Vi tänkte att vi måste kompensera och vi börjar träna, vi började lyfta "skrot".

Idag tränar många sig till en helt onödig muskelkraft. Stora muskler behövs inte i vardagen. Men funktionella muskler som är i konstant rörelse mår vi bra av.

Nu är vi inne på nya spår där vi outsourcar spontana tankar, reflektioner, och kunskap på grund av.. Ja du vet vad.

Jag tror personligen att det är den absolut största anledningen till vår mentala o-hälsa. Så nu ska vi kompensera våra mentala tillkortakommanden och sjävhjälpsgurus och hjärnforskare bereds massor av utrymme i TV och övrig media. Vi ska bli lyckliga, framgångsrika och superstarka rent mentalt. Gör vi samma tankevurpa här som med överflödig muskelkraft?

Problemet löser vi med smartare rörelse som sprids över våra vakna timmar och de måste skapa nyfikenhet, ansträngning, lust och glädje. Våra sinnen är våra redskap.

Syn, hörsel och i viss mån smak och luktsinne kan få oss att skratta. Hur kan du påverka dem i rätt riktning i din träning? Kvar är känseln. Även här har vi kolossalt mycket att utveckla.

Hur kan vi skapa smarta rörelser som får oss att skratta? Jag har lagt över 20, av min dryga 30, år som tränare på dessa tankar. I början blev jag mest glad över att de aktiva blev glada. Nu förstår jag bättre vilket enormt behov träning som skapar glädje fyller. Framtidens träning är den som ökar vår välmående. Och då måste den grunda sig på en filosofi och värde grund som tilltalar de med behov. Den måsta vara tillgänglig för alla oavsett ekonomi, religion, hudfärg, kön eller rörelseförutsättningar. 

Det är dessa tankar som gör att jag ser oss alla som lika viktiga budbärare. Oavsett om du kallar dig instruktör på gym, förälder, HR-ansvarig så är du lika viktig och ansvarig i att skapa sunda förändringar som ökar vårt välmående. Det är därför som jag fortsätter utbilda ledare. Det är också därför som jag lägger mer fokus på att utbilda människor som inte är instruktörer- de är livsviktiga influensers.

Och du behöver inte känna dig otillräcklig och begränsa dig om du saknar akademisk kunskap. Du kan alltid söka skrattet och våra sinnen är dina redskap.

Function is Fun- HooksHerrgård

Nästan hela gänget!

Nästan hela gänget!

Ny workshop avklarad. Under begreppet Function is Fun reser vi runt i Europa och sprider svettig rörelseglädje och en sundare livsstil. Denna gång i samarbete med våra vänner på tidningen ToppHälsa och fantastiskt mysiga HooksHerrgård utanför Jönköping. Ett speciellt tack till personalen på HooksHerrgård, ni lyckas verkligen förmedla det personliga.

Läs mer på Joses blogg.

Se vår film.

I Moveoo får du våga!

När jag sitter och reflekterar över intrycken från helgens inspirationsarbete som gjordes med personliga tränare, gruppledare och terapeuter är det lätt att bli glad. Kan bara skriva under på att glädje är smittsamt och det stimulerar vårt dopaminpåslag. Känner mig nöjd och tillfreds över att få plantera små frön i duktiga ledare. Ser med spänning fram emot när ledarna ska ut och praktisera sina nya tankar och insikter kring Moveoo. Framför mig har jag mail från två av helgens deltagare som är ganska typisk efter event. "jag har glömt bort hur roligt det är att träna" "det här är träning som känns bra". Och jag tycker att liknande kommentarer är talande för vad vi som leder lyckas skapa med Moveoo.

När ledaren tillåts vara nyfiken och varierad öppnar det upp för deltagaren att utmanas på ett tillåtande sätt. En sann Moveooledare förstår att det viktigaste inte är ledarkunskapen på ett anatomiskt plan, det är förmågan att få människor att utvecklas på ett utmanande och lustfyllt sätt. Alltså på ett naturligt och lekfullt sätt;-)

Veckans träningstips får bli likt många andra tips från mig: våga utmana dig som ledare och aktiv.

Självhjälp som gör skillnad!

Moveoo Flex

Moveoo Flex

Förra veckan blev jag uppringd av en vän som jag träffar alltför sällan. Hen har haft det jobbigt. Hela familjen har haft det jobbigt. Det är en fin familj som man önskar allt väl. Men nu ser saker ljusare ut. Alla samtal, sömnlösa nätter och timmar med grubbel och tårar börjar förvandlas till en livserfarenhet.

Hen är klok och socialt utåtriktad till sin natur. När hon nästan ursäktade sig för att hon gav råd till en annan vän som har det kämpigt påpekade jag att det är den bästa hjälpen till självhjälp. Att hjälpa andra har alltid vart en bra lösning för att skapa band, relationer och starka grupper. Och då menar jag inte hjälp i form av en tjänst som ska återgäldas. Jag menar den rena och spontana hjälpen där man inte väntar sig något i retur. Min vän fick känna av att det kändes bra att hjälpa. Den hen hjälpte gav tillbaka tacksamhet. Tillsammans gav de varandra bra energi.

 

Här tror jag att vi har massor att lära och även ta in i träningen. Kan vi knäcka hur vi ska få bort hörlurarna från öronen och få telefonerna att stanna kvar i omklädningsrummet har vi skapat bättre förutsättningar. Kan vi sedan stänga av TV apparaterna som sitter på maskiner, väggar och i tak är vi framme där människor börjar att titta på annat. Som på varandra. Och för att inte bli som stirrande fån blir nästa steg att börja prata med varandra… När vi kommer så här långt sker resten av sig själv. Då börjar vi skapa intresse för varandra som människor, inte som någon som tar min plats på passet eller i min gymmaskin.  Då kan man be om hjälp, och man får hjälp. Och vem vet, när du pratar med någon du nyss inte kändeöppnas nya dörrar. Kanske ett nytt drömjobb, en livspartner, eller en träningskompis finns närmare än du tror. Så om januari handla om att komma igång kan februari handa om att skapa kontakter som gör att träningen blir roligare och avbrotten blir färre… resten kan du se som en bonus i livet.

Finns rasismen kvar?

Två resultat av invandringen på 60-talet...

Två resultat av invandringen på 60-talet...

Uppsnappat på Götgatan- "och han var från Libanon O C H Sverige Demokrat, hur mycket rasism finns det då." Jag vet inte riktigt vad han menade men det fick mig att fundera på det här med rasism. För mig är det ett luddigt begrepp. Jag minns vad rasism ansågs vara under de 10 år som jag jobbade som dörrvakt i city. Och det var svårt att förstå redan då. Alla mörka människor är ju inte "på fel sida". Men vilka som är på rätt sida och vilka som halkar över på fel har jag aldrig förstått. Är jag som halvspanjor rätt eller fel, är min livskärlek fel då det flyter grekiskt blod i hennes ådror?

Kanske är rasismen ett gammalt begrepp med nytt innehåll. Ofta hör jag ordet rasism när "man" vill stoppa människor som flyr för att rädda sina liv. De som anklagas för rasism vill stänga dem ute med hot, järnstänger och höga murar. Varför kan man ju undra. Ser man historiskt har vi stött bort varandra förr. När mat och andra livsviktiga förutsättningar blev sämre växte hornen på oss och vi blev aggressiva och ville rädda det som räddas gick. Men inte tusan hotar dagens flyktingar oss till livet? Många av oss får ju knappt sett dem, vi läser mest om dem i tidningarna. Ändå finns det så många rasister där det knappt finns några flyktingar. Jo, jag vet, det finns kanske en flyktinganläggning med 50 livrädda människor… men kom igen. Det måste vara något annat som triggar Europa och USA att stöta bort medmänniskor som kommer från samma planet. Är vi kanske i en ny epok där nya regler och gränser skapas. Tänk om vår intelligens inte räcker för att stoppa en världsrevolution där allt tvingas börja om på ett nytt sätt?

 

Jag lever i tron att vi kan använda träningen till något mycket viktigare än att minska kroppsfett, stärka armar och bättra puls. Kan vi leda och träna på ett mer tillåtande och nyfiket sätt går vi på en ny väg. Kan vi också hjälpas åt att flytta fokus från prestation till samverkan och glädje har vi faktiskt adderat sådant som skapar relationer och bygger starka samhällen. Men vi måste blir fler som hjälps åt att lyfta fram glädje och samverkan i träningen. Kan vi inte hjälpas åt så händer ingenting av värde. Därför vädjar jag till alla er som älskar träning att bjuda in människor omkring er till gruppträning där man kan träna och ha kul tillsammans. Finns det ingen sådan träning tillgänglig på ditt gym kan du som medlem önska dig det, kanske starta en intressegrupp som tillsammans ser till att det kommer sådana pass. Finns det ändå inga möjligheter kanske du kan bli ledaren som gör skillnad och bjuder in människor omkring dig till en träning där ni hjälps åt att göra det jobbigt samtidigt som det är kul. För svett, skratt och att göra saker gemensamt har alltid skapat starka band bland människor.