Coaching

Var inte så normal och duktig, du kan dö i förtid...

Bilden är ifrån träningsresan med ToppHälsa som gick till ett fantastiskt Kappadokien, Turkiet.

Bilden är ifrån träningsresan med ToppHälsa som gick till ett fantastiskt Kappadokien, Turkiet.

Nu ska jag direkt erkänna att jag är ute på okänd mark. Och säkert lurar det små troll bakom träden som kommer att flyga fram när jag lägger ut detta. Men det hindrar mig inte från att tänka högt.

Jag ska reflektera över hur farligt det kan vara att vara för duktig. Det verkar i alla fall finnas samband mellan att vara duktig och ökade dödstal.                

Som jag sa är jag väldigt tidig på denna spaning och jag kommer inte ens referera till den forskning och de studier jag tagit del av för jag har inte hunnit granska dem djupare. Men när jag kom in på detta spår hittade jag är väldigt mycket inom olika områden som gjorts av varandra oberoende personer.

Jag reflekterar på att fler tar livet av sig där man har en hög strävan efter att vara duktigt. Såg bland annat en dokumentär om ungdomar i vissa delar av Asien där man kör väldigt hårt med sina barn. (vill inta hänga ut länder)

Vi pratar om 10-14 timmar om dagen med skolböckerna. Dels i skolan, sen extraskola och så privat bland de som hade råd med det… varje dag. Man ser att de ligger i topp på kunskap och mantal ohälsa. Man toppar även listor över ungdomar som tar livet av sig. De må vara bäst, men det man nu har kommit på är att tiden de lägger extra inte motsvarar den extra kunskap de har. Alltså kommer de (vissa länder i Asien) till Sverige för att se hur vi kan ligga så lite efter dem med så många färre timmar….

Man kan även se tydliga spår på företag där man premierar duktighet hårt. Duktighet går hand i hand med ohälsan.

Blir man du sjuk av att vara duktig, destruktiv för att man pluggar mer? Knappast. Men jag tror priset man betalar för att nå tid är betydligt högre än vi förstå. När jag väljer att slå bort allt som är naturligt för kropp och knopp är bara för att stressa fram en specifik kompetens är det väldigt få som pallar för trycket. Vissa gör det, men tydligen inte de flesta. Även i vårt land går vi mot att det ska vara normalt med längre skolgång och att ökad kometens ska leda till ett bättre liv.

Kanske är det dags att skilja på vad som är normalt och på vad som är naturligt. Och när vi gör det ser vi att det normala inte är naturligt. När vi har kommit så långt kan vi förstå att vi måste svänga det normala åt ett mer naturligt håll.

Jag ser samma fenomen inom träning. För 20 år sen var man freak om man sprang ett maraton, idag är det normalt bland motionärer. Idag krävs det minst ett multilopp över 7-8 timmar för att någon ska höja på ett ögonbryn. Tidigare gick man på gym och det räckte med att stå på händer för att kallas hälsosam. Idag ska du lägga ner lika mycket tid och ansträngning som en elitidrottsman för att vara en normalt tränande. Inget av det är naturligt och alltså dras vi med tvångstankar, slitage och märkliga skador.

"Vi gör så mycket för att vi kan, inte för att vi behöver det"

  • Den normalt effektive: "Jag är så smart för jag har ett gåband under skrivbordet när jag står och jobbar"

  • Den naturligt effektive: "jag har myror i brallorna som behöver komma ut ett par timmar, hade!" 

Ska vi vända på vår ohälsa, och då gärna med en sundare träning som främsta redskap, måste vi revolutionera våra tankar från grunden. Vi kan inte sitta i psykologens väntrum och lägga ut fixade bilder och säga -" jag är så normal och ovanlig avspänd" eller en tvättbrädabild med texten- "en helt vanlig måndag". Det har blivit normalt, men det är inte naturligt.

Vi kan börja med att prestationen. Det är normalt att sträva efter en prestation. Men sättet vi gör det på är inte naturligt. Normalt har blivit att jobba hårt för en grupp man knappt träffar vars vinning man aldrig får se. Normalt är att skaffa barn och sätta en skärm framför dem så att jag får min rättfärdiga ensamtid som förälder. Naturligt är att hasa ner till ICA och handla det som plånboken tillåter. Och det gör inget om det redan är färdiglagat för då får jag mer kvalitettid med mig själv framför TV'n.  Det normala har redan dödat vår själ, nu håller det på att ta våra liv.

Naturligt är att jobba och anstränga sig för att tillföra sin grupp ett livsviktigt värde. Det naturliga är att sitta och reflektera och utmanas ihop. Vi är olika som individer för att skapa kompletta grupper. När jag tillför gruppen förstår jag värdet av livet och jag får en identitet, jag mår bra.  Det är först då jag in i benmärgen förstår mitt syfte och meningen med min existens.

Naturligt är att värna om framtiden så jag skaffar barn och jag är rädd om miljön. Naturligt är att handla med barnen och stå bredvid när de lagar maten från grunden. Det är när vi ser, talar och lyssnar, till varandra som vi laddar batterierna och samtidigt skapar naturliga relationer. Det är relationer och naturliga livsmönster som får oss att växa och hålla oss friskare.

Och för att få till det här behovs ingen akademisk kunskap. VI behöver inte plugga hårdare, förmodligen tvärt om. För att skapa ett ökat välmående behöver vi inte investera i fler idrottshallar eller nya multisponsrade stiftelser. Vi behöver bara dra ner på det som blivit normalt och se mer till det som är naturligt. Så har det alltid vart och det har gått bra fram till de sista 2-3000 åren.

 

Ut och skapa en naturligare livsstil!

Rörelseteknik / Övningsteknik

Med Moveoo strävar jag efter att släppa rörelsen fri. Att få var människa att ta sitt ansvar och nyttja sina möjligheter så långt det är möjligt. Jag ser mig som en ödmjuk missionär som far runt i land och rike för att sprida en tanke som skapar ett sundare beteende i träningen och i livet.

Jag stöter ständigt på människor som inte är bekväm med den "fria" tanken kring rörelse. De vill gärna veta vad som är bra. Vilken övning är bäst. Det är en strävan och ängslan som jag ser som en biprodukt som kommer från ett idrottsligt tävlingstänk där tekniker lärs ut i blindo. När jag ska prestera och jämföras med andra är frågorna väsentliga. Men om jag ska träna för att utveckla mina unika möjligheter är de begränsade och de framkallar ett monotont rörelsebeteende. Strävar jag efter att bli snabbast, eller så snabb som möjlig, på 100 meter smalnar rörelseutmaningen ner. Vid snabb löpning rakt fram ser jag på rörelsen genom ett nålsöga. Vad som bör göras begränsas till ett färre antal övningar. När det kommer till att utmana kroppens komplexitet krävs en helt annan träning än den som får oss att springa rakt fram. Livets löpning sker aldrig linjärt och förutbestämt. Jag kan inte låta bli att tänka på Monty pythons "löpning" för de utan lokalsinne. När det uppradade löparna hör startskottet sprintar de iväg åt alla möjliga håll, precis som i livet. Alla spinger på sitt sätt dit dom vill. Kanske framtidens träning ska handla om vem som blir tröttast på 10 sekunder. Hur du bär dig åt? Det är ju det som är frågan och samtidigt tjusningen med alla möjligheter;-)

Men inget är svart eller vitt. Självklart ska det finns tekniker för att prestera i tävling. Vi bör bara inte blanda ihop dem med det som vi behöver för att utvecklas och för att må bättre.

För att bringa ordning i samtalet har jag delat upp begreppet teknik i två grupper.

Övningsteknik och rörelseteknik är två av många ämnen som diskuteras på Moveooutbildningarna. De får oss att diskutera med sakligt med varandra och de syftar till att skapa klarhet i framtidens träning.

Är du en nyfiken ledare som vill inspireras rekomenderar jag dig att gå Moveooutbildningen där du med likasinnade får prova på, och vidareutveckla, en tanke som skapar ett nytt beteende.

Kommande utbildningar går i Veddige (20 minuter från Göteborg) 2-3 mars. Stockholm (Stockholm Stadion) 16-17 mars.s

Nytt utbildningsdatum på ny anläggning 20 min från Göteborg. 2-3 mars

Moveooutbildning i Veddige på ny anläggning.

Bara 20 minuter från Göteborg ligger Veddige som precis fått en ny fin träningsanläggning. Där kommer vi hålla vår nästa Moveooutbildning 2-3 mars. Som deltagare har du en inspirerande helg framför dig fylld med träning och nytt ledarskapstänk

Med redskap som bollar, gummiband, Moveoosäckar, stänger, viktskivor, käppar, handdukar för du som deltagare ta del av en gränslös träning som du direkt an börja använda dig av på dina pass eller som Personlig tränare. Det nya ledarskapet öppnar upp för ett nyfiket och utmanande ledarskap som skapar en kreativ och lustfylld träning. Senast Aftonbladet provade på Moveoo gav de 5 plus.

Som ledare bir du inte tvingad in i ett koncepttänk. Kunskap, tankar och den nya erfarenheten äger du och du gör som du vill med den. Många vill dock leda våra 5 olika koncept och det får man göra utan kostnad. Är du intresserad av det kan du kontakta Jose direkt så förklarar han alla fördelar med det.

Till 4shape

Nästa stockholmsutbildning 16-17 mars, Stockholmstadion.

Kika in på vårt instakonto för inspiration

Nyfiket ledarskap som utmanar.

Ännu en gång har jag haft förmånen att leda en liten grupp på ett företag. En grupp med individer vars bakgrund skiljer sig åt på alla plan. En del tränar mycket, en del försöker hänga i och tränar bara en gång i veckan.

Egentligen har de bara en sak gemensamt. De kan alla välja att utmana sig efter sina individuella förutsättningar. För att nå dit krävs ett speciellt ledarskap. Och det är här som Moveoo skiljer sig från, och utmanar, traditionellt sätt att träna grupper och individer.

Moveoo grundar sig på det som får en människa att vilja utvecklas.  För att nå ett nyfiket ledarskap som utmanar individen efter individens förutsättningar måste man förstå sig på människor. Det handlar också om att ge tillbaka ansvaret och att lita på individen.  

När jag som ledare får leda under dessa förutsättningar är det ointressant vad jag kan, jag behöver alltså inte visa någonting. Det viktiga är vad jag får de aktiva att vilja försöka göra. När jag med frågor får de aktiva att hänge sig åt saker de aldrig provat på förr utan att begränsa sig till medhavda, och ofta felaktiga, sanningar växer passen till något magiskt.

Dagens pass var inget undantag. Med konferenskuddar som extra krydda tog sig den lilla gruppen, med helt olika förutsättningar, till sig utmaningarna som om det vore den självklarast sak i värden. När de ramlade, ramlade de snabbt upp igen.

Ingen musik på passet. Bara jag som förklarade det självklara!

Nyfiket ledarskap som utmanar kommer från det du säger.

  • “Nu ska alla känna att de anstränger sig på något sätt.”

  • “20 sekunder kvar, prova något som gör det lite knepigare”

  • “När ni vinglar så stärks ni”

  • “Gör inte om samma rörelse två gånger i rad”

Meningar som skalar upp träningen till en nivå som även gör avtryck på vardagens utanför träningens.

Även jag som ledare växer och utvecklas av att uttrycka mig på ett sätt som jag själv strävar att leva efter. Att hjälpa andra leva som man själv vill är att ploga vägen för sin egen framgång.

Så- tack till alla er som på olika sätt låter mig hjälpa er.

Denna övning kan vara en ledande rörelse för alla som vill träna upp en komplex rörelsekontroll inför skidsäsongen, kommande löpsäsong eller som bara vill bli starkare:-)

Självhjälp som gör skillnad!

Moveoo Flex

Moveoo Flex

Förra veckan blev jag uppringd av en vän som jag träffar alltför sällan. Hen har haft det jobbigt. Hela familjen har haft det jobbigt. Det är en fin familj som man önskar allt väl. Men nu ser saker ljusare ut. Alla samtal, sömnlösa nätter och timmar med grubbel och tårar börjar förvandlas till en livserfarenhet.

Hen är klok och socialt utåtriktad till sin natur. När hon nästan ursäktade sig för att hon gav råd till en annan vän som har det kämpigt påpekade jag att det är den bästa hjälpen till självhjälp. Att hjälpa andra har alltid vart en bra lösning för att skapa band, relationer och starka grupper. Och då menar jag inte hjälp i form av en tjänst som ska återgäldas. Jag menar den rena och spontana hjälpen där man inte väntar sig något i retur. Min vän fick känna av att det kändes bra att hjälpa. Den hen hjälpte gav tillbaka tacksamhet. Tillsammans gav de varandra bra energi.

 

Här tror jag att vi har massor att lära och även ta in i träningen. Kan vi knäcka hur vi ska få bort hörlurarna från öronen och få telefonerna att stanna kvar i omklädningsrummet har vi skapat bättre förutsättningar. Kan vi sedan stänga av TV apparaterna som sitter på maskiner, väggar och i tak är vi framme där människor börjar att titta på annat. Som på varandra. Och för att inte bli som stirrande fån blir nästa steg att börja prata med varandra… När vi kommer så här långt sker resten av sig själv. Då börjar vi skapa intresse för varandra som människor, inte som någon som tar min plats på passet eller i min gymmaskin.  Då kan man be om hjälp, och man får hjälp. Och vem vet, när du pratar med någon du nyss inte kändeöppnas nya dörrar. Kanske ett nytt drömjobb, en livspartner, eller en träningskompis finns närmare än du tror. Så om januari handla om att komma igång kan februari handa om att skapa kontakter som gör att träningen blir roligare och avbrotten blir färre… resten kan du se som en bonus i livet.