Tungt att komma igång?

Tog semestern slut innan den började? För många har höstens mörker redan börjat infinna sig. Mörker och kyla väcker olika känslor hos olika människor. Påfallande många känner att det yttre mörkret även framkallar ett inre mörker.

Årets mensapristagare och professorn Micael Dahlen delar med sig av 5punkter som kan ta oss tillbaka till lusten. Han inleder SVT's inslag med min huvudtes när jag föreläser- "Varför gör vi inte det vi vet är bra"?. Han delar även min uppfattning om att målsättning kan få oss att missa dagens små händelser.

Medans vi inom Moveoo pratar om att Lustifiera träningen och livet pratar Micael om att vi bör "avmåstefiera" mer i våra liv. Gemensamt menar vi att måsten och krav, som med träning, tynger oss. Alla långsiktiga målsättningar släcker vår lust. Nedan har du Micaels 5 punkter som jag valt att tolka utifrån Moveoofilosofin. Vill du ha originaltolkningen rekommenderar jag dig att gå in och lyssna på inlägget. Det tar dig knappt 10 minuter.

Tänk kortsiktigt- Stirra dig inte blind på långsiktiga mål. Det är lätt att falla i fällan och skapa drömmar i tron att de ska skapa lycka. Med blicken riktad för långt fram i tiden missar man lätt små roliga vardagshändelser. Ta ett pass i taget. Välja att lyfta upp det som är roligt kring passet för dig själv. Bocka av små saker ofta, och belöna dig med sköna tankar. Istället för mål pekar du ut en tydlig riktning.

Jaga inte lyckan- Tro inte att avklarade mål garanterar lycka. Du kan bli nöjd, men lycka är något mycket djupare än så. Många strävar efter stora muskler, smal midja, låg puls. Inget är fel, men inget har med lycka och lust att göra. Du har större chans att känna lycka om du inte "måste" lyckas. 

Avmåstefiera- Det är väldigt få saker vi måste göra för att leva. Förr räckte det med få saker. Nu har vi skapat ett samhälle där vi tror oss "måste" väldigt mycket för att bli accepterade, lyckliga och för att överleva. Måste du träna har du förmodligen satt upp långsiktiga mål, kanske ett tävlingslopp. Känner du press och stress kring det tillför träning och tävling ingen glädje. Sök dig istället till träning, gärna jobbig, som inte har måsten kopplad till sig. Med Moveoo vill vi tillåta människor att träna så hårt de känner för utan att resultatet bedöms och/eller värderas.

Var nybörjare- Här delar Micael med sig av den i Moveoo viktigaste punkten. Inom Moveoo lutar vi oss mot att inlärning är starkt kopplat till lust. Så har det alltid vart när prestationen är lustifierad. Därför är inget Moveoopass det andra likt. En Moveooledare presenterar pass där deltagaren själv finner lösningar efter sina individuella förutsättningar och mål. Förutom att Moveoometoden skapar lust så väcks inslumrade kreativa processer. Det kommer av ett träningenär lösningsorienterad istället för prestationsorienterad.

Var rädd-  Jag brukar skämtsamt säga att löpning över 200 meter är ett flyktbeteende. Att vara rädd är inget fel. Det är en signal som fått oss at överleva. När kunder till mig känner osäkerhet, ängslan eller rädsla ber jag dem lyssna, men inte att acceptera. Inom träning handlar det om en inre scanning vars resultat indikerar att du inte är riktigt redo. Om du väljer att vända om får du aldrig veta om det var något att vara rädd för. Struntar du i signalen och kastar dig ut slutar det ofta fel, som med en skada. Stannar du istället upp och närmar dig rädslan långsamt hinner du med att göra andra bedömningar och ta andra beslut. Inom Moveoo ser vi alltid positivt på "kan inte- går inte- orkar inte. Vi menar att det är själva träningen. Lyssna, anpassa och ta nästa steg.

På så sätt har vi skapat en metod där alla kan vara med och prestera på hög nivå och på ett individuellt anpassat sätt.

Jose Nunez- Grundare av Moveoometoden

 

Här finner du några som kan leda dig i pass eller i individuell träning.

Här finner du nästa utbildning om du själv vill leda med hjälp av Moveoometoden.