Lugn i stormen!

Nu är fattigmånaden snart över. Det sved till i plånboken även i år. Fast lite mindre än förr om åren när barnen var mindre och ville ha mer. Nu när de är 13 och uppåt (vi har 6 stycken i familjen) är det färre klappar som duger.. och lite dyrare.

Många människor håller igen, speciellt under januari, och så även med träningen. På gym ser man att den riktiga ökningen startar denna vecka. Många är laddade, andra lite ångestfulla- hur ska det nu gå, kommer jag orka med, kommer jag passa in? Från tiden när jag själv drev klubb minns jag att många vill börja träna själv innan de skulle börja träna på mitt gym. De ville inte vara i dålig form när de börjar. Det säger en del om den bild vi har målat upp- att träning ska vara tufft för att vara bra! Men är det så?

Du kan bara gå tillbaka 50 000 år i tiden så får du ditt svar. Självklart ska den inte vara hård. Våra förfäder ansträngde sig bara mycket när de absolut måste och det var en kort period när de skulle skydda sitt liv eller freda ett område. Människan är alltså inte programmerad att ta i efter ett regelbundet schema och under en förutbestämd tidpå det sätt som vi presenterar träning. För att få oss att göra det onaturliga pratar vi ofta om att sätta mål, vi tjatar om hur bra det är att träna och vi skapar olika kampanjer. Under någon månad kommer vi kvävas av alla artiklar, kampanjer och välvilliga vänners råd när det gäller träning. När det blåser som värst kan följande vara skönt att ha med sig i bakhuvudet:

  • Du måste inte träna.
  • Du måsta inte ta i så du spyr.
  • Du behöver faktiskt inte någon app.

För att må bättre behöver du faktiskt bara röra dig under dagarna och se till att utmana dig och ha kul. Detta gäller för dig som vill må bra i knopp och kropp. För dig som vill få större biceps, bli starkare i knäböj eller springare snabbare gäller helt andra råd… men de har ju inget med välmående att göra ;-)