Komma igång på nya året... igen.

 Foto: Martin Wern- www.delafoi.cc

Foto: Martin Wern- www.delafoi.cc

"Nu ska jag komma i gång!" Vet inte hur många gånger jag har hört meningen. Och nu är det dags igen. Tänk så många som tror att just 2017 ska bli året som gör skillnad. Och vad tusan.. kanske blir det så. Jag vill inte vara negativ, men ärligt, vad ska göra skillnad?

Vad är det som ska göra att du inte kastar dig över samma saker, på samma sätt, som fick dig att inte lyckas förra året? Jag tillhör en bransch som producerar misslyckanden och felriktade satsningar på löpande band. Jo, det är faktiskt så. De flesta når inte riktigt fram till sina mål utan stupar på vägen fram. Många som går omkring med sina nyårslöften har en bild, ett mål, en vision som bygger på vad de tror är hälsa och ett sunt ideal. Och jag ser ett stort problem i att det är "min" bransch som i all välmening skapar "normen" för hälsa… (inte för alla, men för många)

Fortfarande ser vi att sexpack och låg puls är moroten, att synliga och hårda muskler är målet. Fortfarande ser vi affischer där modellerna är halvnakna och inoljade. Tittar vi på bilderna som ska sälja kosttillskott är det svårt att inte le åt allt. Ser vi löpning på TV är det korta klipp med lätta steg. Hela tiden visualiseras perfektion som något hälsosamt och uppnåeligt även fast vi innerst inne vet att väldigt få ens kommer halvvägs innan lusten tar slut. Men nu är det alltså nytt år och dags att samla ny kraft mot… ja, mot vad?

Kanske ska du prova på något nytt i år?. Jag menar inte något nytt pass, jag menar något nytt på riktigt.

Jag har ett tips till dig som fastnar i förutsägbara träningsprogram eller gruppträning som leds på ett förkorograferat och monotont sätt. (vilket oftast är anledningen till att många tröttnar)

Istället för titta på prestation och visuella resultat skulle du kunna söka dig till det som får dig att skratta medans du svettas. Strävan efter det visuella resultatet kan du byta ut mot lust. Så länge du känner lust inför träningen som får dig att svettas och skratta är du på det nya spåret. Kör detta spår januari och februari och gör en utvärdering. Hur gick det, vad gav det och vilket spår gäller mars-april…?

På så sätt får du en rolig start på ditt nya träningsår och du har ett upplägg som varieras vilket förhoppningsvis förhindrar att du lägger träningen på hyllan innan påsk.

När jag själv ska ta mig ur svackor eller känner tristesi träningen brukar jag alltid börja med pulsövningar och lättare vikter likt dem du kan se i mitt youtube-klipp. Prova & kommentera.

Nu kör vi, se till att ha kul!