Foto: Björn Lans

Foto: Björn Lans

En fråga som ofta ställs till mig är- hur hinner du träna?

En del tror att det är lättare för att jag är tränare. Men ärligt, undrar om det inte är en större belastning än tillgång när det kommer till min egna träning. Ibland önskar jag att jag bara kunde "dum dum-träna" utan att behöver känna och tänka igenom allt jag gör. Dessutom är jag ibland rätt less på träningsmiljön efter en dag. Min räddning kan bli din insikt. Jag inser att det är mötena med alla människor som räddar mig såväl fysiskt som psykiskt.

Fysiskt för att jag ständigt ska visa och prova saker. Det gör att dom flesta dagarna, även de jag skriver mycket, blir rätt aktiva dagar. På det psykiska planet kommer alla frågor och funderingar jag får. Snacka om kosttillskott för själen.

Insikten som du kan välja att ta till dig är- jag lever upp när jag hjälper andra.

Jag tror att det alltid vart så, det var därför vi utvecklades i grupper. När vi hjälper andra hjälper vi oss själva mest.  Snart är det helg. Se om du kan göra något extra för att hjälpa någon med träning eller något annat som leder till skönare känslor. Inte för att du ska få tillbaka, utan bara för att det är skönt. Din direkta bonus kommer att vara den tacksamhet som riktas till dig. På sikt skapar du en egenregi omkring dig där du tillför mer, och det kommer mångfalt ge tillbaka;-) Visar du aktivitet kommer du få aktivitet tillbaka och i den miljön är det mycket lättare att vara aktiv.

Själv laddar jag inför en helg där jag ska köra två pass och en föreläsning. Längtar efter mötena där vi ger och får;-)

Hoppas att du har upptäckt min Intagramkanal! om inte blir jag glad om du gör det;-) Där fyller jag ständigt på med inspiration. Youtube-kanalen rullar vidare även den, tips och trix till den som önskar det.

Ta fram energin!

"Utgångsdatum på bra energi kan vara en dålig kommentar"

IMG_2784.JPG

Visst känns det som att vi går in i en ny fas. Semestern är slut och det är dags att börja jobba. Jag tror även du som inte har ett jobb känner av energin. På restauranger, café och i livsmedelbutiker kommer ordinarie personal tillbaka. Fler bilar i trafiken. Trängre på bussen och fler cyklar på gatan klocka 07.30 och 17.00.

Jag fick känna av den på HiQ's säljkick-off. På en härlig kursgård i Bro körde ett laddat gäng igång hösten med olika tematräffar och ett gäng fysaktiviteter. (Så klart, varför skulle jag annars vara där;-)

Det som är så härligt med detta gäng är att de sedan tidigare är drillade i bra humör. Inga sura miner och bara en skön positiv attityd. De har på olika sätt känt av värdet av att tillföra positiv energi. De vet att de smittar av sig.

Denna gång byggde vi upp olika stationer där en av dem var en tuff hinderbana. De tävlade i olika lag och de bidrog med olika egenskaper. De som kunde använda sin kropp gjorde det, de som kunde peppa gjorde det, en del gjorde lite av båda. ALLA gick in med en inställning att tillföra skön energi.

Jag vet att många saknar bra energi som om det vore något som man förlorat. Men bra energi finns inte av sig själv, det är något som man skapar. Och en minst lika viktig insikt är- energin är inte konstant. Utgångsdatum på bra energi kan vara en dålig kommentar. Samma sekund som den sägs kan energin bland 50 personer förvandlas från något som skapar lust till något man aldrig mer vill uppleva… bara på någon sekund.

Hur skapar man då god energi? För mig sticker två saker ut och det är attityd och förhållningssätt.

  • Attityd- Jag väljer att ge bra energi till alla, delvis för att jag vet att jag får mångfalt tillbaka.
  • Förhållningsätt- Jag möter alltid dålig energi med bra energi, delvis för att jag vet att jag får mångfalt tillbaka.

På så sätt har man skapat en riktigt stark och skön kultur på HiQ. Visst kan du möta en person som har en dålig dag eller två. Men kulturen i företaget är tydlig- vi ger energi för att tillföra till en sund och vinnande kultur!

Kunskap i all ära. Men vill du göra skillnad- tillför skön energi!

Vill du bli vår testpilot i “Coach Jose”- appen?

IMG_1677 copy.png

Nu är det äntligen dax att testa vår nya app i verkligheten. Och vår verklighet är du.

Vi vill göra det enklare att träna effektiv, varierat och mycket roligare, alltså med Moveoometoden. I Coach-Jose appen ska vi presentera pass för gym, ute och hemmiljöträning. Vi använder vanliga redskap som bland annat hantlar, bollar, gummiband. Några lite udda redskap som Moveoosäcken, balanskudde och några som du själv kan tillverka, typ handduk och käpp.

Men roligast och kanske mest utmärkande för appen blir våra nischade pass där vi i olika syften och längd presenterar pass du kan göra i en trappa, vid skrivbordet och så vidare. Dessa vill du inte missa!

Innan vi trycker på “stora-knappen" vill vi testa några upplägg på dig.
Våra testprogram är så kallade Loopklasser som vänder sig till dig som vill träna effektivt och intensivt. En Loopklass innehåller 5-6 övningar som du kör efter varandra i fem varv. Varje intervall är 40 sekunder där du gör så många upprepningar du orkar. Vila 15 sekunder. Tufft och intensivt!

I mitten på Juni är det tänkt att vi släpper fler Loop-pass och även pass som är mer som när vi leder grupper. Och det är här du kommer in. Vi skulle bli jätteglada om du kunde hjälpa oss med Feedback. Inledningsvis är vi nyfikna på vad du tycker om själva Loopupplägget, är det något du skulle använda? Tidsintervallerna? Mer informationstext, mindre eller annorlunda? Lämna din feedback i bloggens kommentarsfält.

TWIIK
Vår app ligger hos Twiik som håller på att utveckla ett forum där sådana som Moveoo kan lägga ut sin träning, kurser och föreläsningar. (vilket vi också tänker göra framöver). Idag är det lite rörigt att hitta, något som kommer ändras under juni månad.

Lite hjälp:

Ladda ner appen i din telefon (appstore-Twiik)

IMG_1400.PNG


Fyll i din profil för att komma vidare (Den kan komma till användning om du vill anlita mig som personlig online-coach. Start i augusti 2018 )
Ner till höger på din profilsida kan du fylla i kod: moveoo2018
Nu bör du ha din sida tillgänglig.

IMG_1677 copy.png

 

 

Givande helgprojekt!

Screen Shot 2018-03-17 at 15.50.16.png

Efter en trevlig helg som tillbringades på Kosta Spa tillsammans med företaget HiQ-Karlskrona riktar vi nu fokus på kommande helg som ska tillbringas på Hooks Spa.

Kosta Spa är en anläggning med goda träningsmöjligheter i form av ett lite gym och en liten gruppsal. Men för en större grupp, som den med HiQ, krävs en konferenssal. I salen praktiserades träning med gummiband och en rolig träning som kan göras som avbrott på jobbet och på konferenser. Temat på helgen var teambildning i ett framgångsrikt företag som växer.

Inför helgens uppdrag på Hooks väntar ett annat slags möte. Där väntar en större grupp med träningsentusiaster, som är inbjudna av tidningen Topp Hälsa, på att få inspireras i sin träning och samtidigt vistas i en mycket mysig miljö. Som grädde på moset erbjuds behandlingar och god mat. På Hooks Spa finner du Moveooutbildade ledare som kan leda dig, och grupper, i vår utmanande och roliga träning. Kontakta dem så kan de berätta mer om sitt utbud.

" Det är möten som dessa som gör resan värd. Att träffa engagerade och bra människor och ge dem tankar som påverkar görandet i träning och livet är en ynnest som jag inte vill byta ut mot annat. Jag tror verkligen på att vi tillsammans kan skapa större bättring än om vi springer omkring ensamma. Och resan bör göras så rolig och lustfylld som möjligt- Jose Nunez"

Utmana dig för ett bättre liv.

Inom Moveoo strävar vi efter att utveckla individer och grupper på ett utmanande och samtidigt tillåtande sätt. Vi tror att bristen på en naturlig och individuellt anpassad utmaning får oss "sömniga".

Ser vi till hur barn gillar att lära sig ser vi till deras lustfyllda beteende. Vi kan då förstå att lära och lust hör ihop när det görs utan krav och tvång. Vi tror att samma gäller inom träning. Träning får gärna vara hård och krävande. Men vi tror att resultaten blir så mycket sämre när den är återupprepande, monoton och kravfylld.

Därför förespråkar vi Moveoometoden där vi försöker leka och utmana människor utanför deras komfortzon. Ta del av en föreläsning med Bill Eckstrom som berör just detta ämne.

Mörklagd vardagsträning!

Moveoo grundar sig på en tanke som skapa möjligheter. När andra ser hinder i att träna hemma ser vi gärna möjligheter. För att komma bort från "hemma" miljön kan man släcka ner och sätta en dov belysning för att dämpa "hemkänslan". När det kommer till själva träningen brukar vi  rekommendera en kreativ och utmanande träning som skiljer sig från den man traditionellt brukar göra.

I filmen visar Jose på rörelser som utmanar kontroll och styrka på ett varierat sätt. Just dessa rörelser kräver endast ett halt underlag och ett par strumpor;-)

Töj & böj gör skillnad.

jose-boll1.jpg

En passiv kropp upplevs ibland väldigt stel. Det kan gälla även för en kropp som har tränat väldigt mycket. Oavsett har du glädje av mycket töj och böj i din vardag. Och det behöver inte vara så svårt. Se rörelserna som något som ska anstränga dig något. Ska du återhämta dig är du mjuk och snäll i dina rörelser. Bli gärna varm men dra inte på dig mjölksyra. När det gäller rörelser till vardagen kan du lägga in små töj & böjrörelser under hela dagen. På arbetsplatser kan du markera vissa platser med vissa övningar som du vet med dig att du behöver. Kopiatorn är stället där du töjer ryggen. Efter varje toabesök sträcker du lite på baksidan av låren och rygg. När du fyller dagarna med kloka rörelser har du också dagar med goda vanor. Se det som små stigar som för dig fram mot en behagligare framtid.

I filmen presenterar jag några töj & böjövningar jag själv använder i anslutning till min träning och när jag fyller mina dagar med för mycket skrivande.

Till filmen! Bli gärna prenumerant, dela och kommentera. TIllsammans kan vi göra större skillnad!

Trendspaning- Walk and talk!

Trender kommer och trender går, det är få som består. Inom träning och hälsa är vi duktiga på att ta befintliga aktiviteter som vi sedan piffar upp. Vi sätter ett amerikanskt namn på det. Sedan släpper vi det som en nyhet i förhoppning om att det skall utvecklas till nästa trend.

Vi såg nyss hur löpningen "exploderade" som gruppträningskoncept på våra gym. Staden kryllar av olika löpgrupper som löper gata upp och gata ner. Instruktörer utbildar sig till löptränare, skor säljs som aldrig förr och terapeuter specialiserar sig på löpningsskador. Nu kommer en lugnare trend som ska försöka slita oss från vårt passiva beteende vid skrivborden- walk and talk! I all enkelhet handlar det om att du tar med ditt möte ut på en promenad…

Fördelarna är enkla att se. Du rör på dig, du får frisk luft (kan diskuteras i storstaden) och hjärnforskarna kan påvisa att det händer trevliga saker i vårt huvud. Det är lätt för oss på Moveoo att lyfta denna trend samtidigt som vi vill inspirera till nästa steg.

När väl rutinen med promenader finns kan du skapa mer nytta kring samma promenad. Kanske du hittar en sundare "matholk" lite längre bort från din arbetsplats, kanske kan du hitta en lite mer kuperad slinga till promenaden. Är du riktigt ambitiös kan du ta med dig gummiband. Med gummiband i fickan blir varje stolpe ett potentiellt träningsredskap. En rask lunchpromenad på 30 minuter med 3 stopp där du står och drar i gummiband 3 x 40-60 sekunder får vilken "kontorskropp" som helst att jubla. Fördelarna med dragövningarna är att du aktiverar ryggen samtidigt som att du höjer förbränningen på ett väldigt effektivt sätt.

hiqdrag.jpg

En variant för dig som inte har med gummiband får du om du håller i din partner med en arm samtidigt som ni luar er bort från varandra. öka arbetet med olika benböj samt att "skaka" lite på varandra. Något som brukar locka fram lite puls och skratt.

hiqhandhandlag.jpg

Nästa trend som är under utveckling är Mindfullness. Vi ser med spänning fram emot hur paketeringen kommer att se ut för att nå storskalighet. Någon som har en teori?